Journalist Arnoud Breibarth van de Financiële Telegraaf veegt vandaag de vloer aan met PR-bureaus. En als je de column 'PR-advies' leest moet je hem helaas gelijk geven. Grote PR-bureaus vragen hoge tarieven voor PR-advies maar worden door journalisten vaak niet serieus genomen. Het oude zwart-wit denken over de verhouding tussen journalisten en persvoorlichters voert dan de boventoon. Twee kampen die lijnrecht tegenover elkaar staan. En dat is jammer, want mijn ervaring met journalisten is totaal anders. Gelukkig ben ik geen groot PR-bureau en kan ik een opdracht niet doorschuiven naar de 'stagiaire' of 'jongste bediende' zoals Arnoud aangeeft. Iemand die zaken met Opmeer PR & Communicatie doet, doet zaken met Herman Opmeer. Maar waarom moet ik de columnist gelijk geven?
Als je vanuit mijn visie persvoorlichting bedrijft ontstaat er geen situatie zoals Arnoud schets in zijn column. Ten eerste vind ik dat je als persvoorlichter óók ten dienste staat van de journalist. Het is jouw taak als voorlichter om de boodschap van het bedrijf of instantie waar je voor werkt op een heldere, maar kloppende manier naar buiten te brengen. Ook als dat slecht nieuws is. Ten tweede moet je eerlijk en transparant zijn en kan je een journalist ook aangeven als je bepaalde informatie niet kan loslaten. Ten derde ben je als persvoorlichter geen onderdeel van het verkoopapparaat. Maar het belangrijkste is natuurlijk wel dat je moet weten waar je over praat.
Maar je kunt wel een bijdrage leveren aan het verkoopapparaat. Als je open staat voor journalisten, ook als het lastig is, zijn zij eerder bereid om aandacht te schenken aan het goede nieuws. Daarnaast is een open en eerlijke communicatie naar de media een belangrijke bijdrage aan de positieve beeldvorming van het bedrijf. Tot slot, als je echt iets nieuws hebt te presenteren is de kans op aandacht van de media groot. Daar ligt een belangrijke taak van de PR-adviseur. Een spiegel voorhouden. Is het wel iets nieuws, zitten de lezers van de journalist wel te wachten op dit nieuws, is het wel het juiste moment om met dit nieuws te komen? Een goede PR-adviseur probeert in de huid van de journalist en zijn lezer te kruipen. Daarmee wordt voorkomen dat journalisten worden geïrriteerd met non-nieuws of commerciële boodschappen. Maar het geeft ook een hogere kans van slagen als er daadwerkelijk iets te melden valt.
Ik ben het niet eens met Arnoud als hij zegt dat de directeur beter zelf de krant kan mailen of bellen. Ik snap dat een journalist dat graag ziet gebeuren. Maar hij weet ook dat de kans groot is dat een directeur in een valkuil stapt waardoor hij en zijn bedrijf schade op kunnen lopen. Maar nogmaals, een PR-adviseur moet wel weten waar hij over praat. Als een bedrijf belangrijk nieuws heeft te melden dan is het raadzaam dat een directeur of manager zelf optreed in de media. Daarbij kan de PR-adviseur een belangrijke rol spelen in het eerste contact met de media en het begeleiden van de directeur.