loader
 

Doe iets voor je omgeving, ook als kleine ondernemer

29-11-2019, 16:02 • 111 keer gelezen
Doe iets voor je omgeving, ook als kleine ondernemer

Kleine ondernemers hebben het vaak erg druk. Veel taken, die je nu eenmaal als ondernemer hebt, moet je zelf uitvoeren. Naast je privéleven blijft er dan nog weinig tijd over om iets voor je omgeving te doen. Dat is jammer, zeker voor je omgeving, maar ook voor jezelf.

Verenigingen en stichtingen zitten vaak te springen om vrijwilligers. Functies in besturen en commissies maar ook kantinediensten of klusteams, er is altijd behoefte aan goede krachten. Voor een ondernemer ontbreekt vaak de tijd of de aandacht daarvoor. Grote bedrijven hebben een MVO-beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Daarin staan niet alleen doelstellingen om het milieu te verbeteren, maar ook hoe men omgaat met de omgeving. Hoe sociaal wil het bedrijf zijn? Bij multinationals gaan er miljoenen in om, in tegenstelling tot een kleine ondernemer die daar geen financiële middelen voor heeft. Maar hij heeft wel de denkkracht, het talent en de daadkracht om een bijdrage te kunnen leveren.

Maar ik ben er stellig van overtuigd dat het de ondernemer ook iets oplevert. Het is goed om even buiten je eigen bubbel te opereren. Even niet bezig zijn met het werk waar je goed in bent en wat je misschien al tientallen jaren doet. Je komt in aanraking met mensen die je in je eigen werkomgeving niet tegenkomt. Mensen die je kunnen inspireren en waar je van kan leren. Het zet je aan tot creativiteit en het geeft je energie. Maar er lopen misschien ook mensen tussen waar je je aan gaat irriteren. Ook dat ken je aanzetten om daar op een goede manier mee om te gaan.

Als ondernemer is het belangrijk om een netwerk te hebben. Een netwerk die je kan helpen om je bedrijf te runnen. Dat kan iemand zijn die je kan ondersteunen, maar het kan ook een mogelijke nieuwe opdrachtgever zijn. Werkzaam zijn binnen een vereniging geeft je de mogelijkheid om nieuwe mensen te ontmoeten. Het is vaak een bonte dwarsdoorsnede van de maatschappij. Daar liggen dus kansen voor het oprapen.

Kortom, als kleine ondernemer kan je je eigen MVO-beleid maken en uitvoeren. Daar zijn geen hoge kosten aan verbonden, maar het levert je als mens en ondernemer zoveel op. Het zou zonde zou zijn om die kans niet te benutten.

Bovenstaand weblog is verschenen als column in HRLM Z, editie 2 november 2019

  Share

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar u gestuurd ter bevestiging van uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.