loader
 

Laatste berichten



Laatste reacties

Gastheerschap

17-12-2017, 16:08 • 780 keer gelezen
Gastheerschap

Gastheerschap, het is een mooi begrip en iedereen kan het waarderen. Ooit iemand ontmoet die er een hekel heeft om gastvrij benaderd te worden en op een normale manier aandacht te krijgen? Maar ook andersom, is het heel moeilijk om in een dienstverlenend beroep gastheerschap te tonen? Mijn bemoeienissen  met de HorecaUITmuntend trofee in Haarlem en bij  mijn opdracht bij GVB heeft mij op twee verschillende manieren met gastvrij werken in contact gebracht.

Bij GVB hebben zij een uitgebreid programma rondom Gastvrij Werken. Dat is begonnen  met een pilot waarbij twee trams zijn voorzien van een open servicebalie i.p.v. de conducteurscabine. Dit vraagt heel veel van de conducteurs, van het beschermende hokje naar een open balie waarmee je nauw contact hebt met de reiziger. Maar de pilot was succesvol waardoor de komende jaren de servicebalie wordt uitgebreid. De reacties van reizigers zijn zeer positief, er ontstaat een veel vriendelijker sfeer wat weer een positief effect heeft op de medewerkers. Natuurlijk is niet iedereen blij met de grote verandering, maar over het algemeen kan je zeggen dat het er allemaal veel gastvrijer op is geworden. Bij GVB is Gastvrij Werken doorgevoerd binnen de hele organisatie. Het gaat er ook om hoe je met collega's omgaat en hoe de directie zijn taak invult.

Dan de horeca, bij uitstek de plek om als medewerker je gastvrijheid te tonen. De gasten die binnenkomen komen nagenoeg altijd vrijwillig en zijn van plan een leuk moment te beleven. Gastheerschap zit in het vriendelijk te woord staan van de gasten, interesse in hen tonen en laten merken dat je er voor hen bent. Maar het zit hem ook in een schone bar of tafel, gratis water of wat olijven en een mooi opgemaakt bord. Een schoon toilet en een goede gelegenheid om je jas op te hangen, allemaal zaken die een klant als positief ervaart en waar het hele team aan werkt. Hoe prettig is het dat je van de gasten nagenoeg altijd positieve feedback krijgt op het moment dat je laat merken dat zij zich welkom voelen.

In een maand van  de decemberfeesten is gastvrij werken in je privéomgeving net zo belangrijk. Hoe mooi is het om lieve familie of fijne vrienden uit te nodigen voor een gezellige borrel of een mooi diner. Ik kijk er alweer naar uit.

  Share

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar u gestuurd ter bevestiging van uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.